måndag 1 november 2010

Relativitetsteori

Allting är relativt.

Det är ett av de två postulat Einstein bygger upp hela den speciella relativitetesteorin på. En väldigt vacker teori som - om man ger sig in den - utmanar stora delar av det upplevda rummet. Coolt, men läskigt.

Min relativitetsteori handlar inte om hela rumtiden, utan relaterar istället brittisk med svensk stadsbyggnadskonst. För att vara mer specifik jämför den London med Stockholm. Den handlar med andra ord om något mer jordnära än Einsteins teori. Jag tvivlar på att den kommer att bli lika berömd. Låt oss kalla den för stadens relativitetsteori.

Jag har vänner som tycker att Stockholm är stort, tätbefolkat och tätbebyggt - och det är det - om man relaterar till Katrineholm, eller Målilla. Om man däremot relaterar till London...

Idag lånade jag min  mors bil och åkte runt i de södra förorterna och jag slogs av hur mycket plats det fanns överallt. Det fanns plats mellan mig och de andra bilarna. Det fanns plats mellan mig och vägkanten. När jag följde en liten uppfartsramp till Tyresövägen så fanns det en fläck mellan uppfarten och vägen där det bara växte gräs. Det stod inte en tranformatorstation där. Det var inte ett upplag för gamla däck. Det var inte en liten parkeringsplats för pendlare. Nej, där låg säkert 200 kvadratmeter helt outnyttjad gräsplan. Och på andra sidan fanns det mer gräs. Helt utan användare.

Så ser det inte ut i London. Allt är utnyttjat. Varenda liten fläck används och råkar man hitta ett ställe man inte är använt förut bygger man raskt ett radhus. London är fullt av dem. Radhus finns överallt och kan stå hur nära en genomfartsgata som helst. Radhuset är normen för husboende och står man och tittar i ett mäklarfönster slås man av att det inte finns något standardbegrepp för det. Normalhuset ÄR radhus. Råkar man hitta ett vanligt fristående hus är det "detached", eller om det är parhus - "semi-detached". Ett radhus är ingenting, bara ett vanligt hus.

Så när jag åker in till Stockholms centrum tänker jag på hur lite människor det är överallt, hur mycket plats det finns och hur många radhus man faktiskt skulle kunna förtäta staden med.

Världen största stadskomplex är Tokyo-Yokohama, men knappt 30 miljoner invånare. Jag måste åka dir och relatera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar