onsdag 24 november 2010

Livet och vardagen och allt det där

Jag ska nu uttala mig generellt.

Problemet med att uttala sig generellt är förstås att det finns undantag. Som den nörd jag är har jag ofta svårt att drämma till med en sakkunnig självsäkerhet, då jag vet att det kan finnas direkta fel i uttalandet, undantag från regeln, faktorer som inte tagits med etc. Om man, som jag, suttit på historieseminarier på något universitet, vet man att alla uppsatser börjar med en lång inledning om hur slutsatserna i denna uppsats egentligen inte alls är säkra och bara ska ses som en liten, liten del av den forskningskropp som en dag eventuellt kommer att klarlägga frågan. Och där lyckades jag faktiskt uttala mig generellt. Det finns kanske någon liten uppsats som inte börjar med att.... jag tror ni förstår.

Det fanns en tid då jag beundrade personer som uttalade sig självsäkert och myndigt om saker som jag i och för sig trodde att jag visste något om, men där den som uttalade sig självsäkert och myndigt säkert visste bättre än lilla jag.

Under nästa steg i min personliga utveckling märkte jag att dessa människor sällan visste något alls och då är det ju bättre att linda in sina åsikter i en rad suffixfraser om varför det kommande uttalandet bör betraktas med yttersta försiktighet.

Ett sådant liv kan emellertid bli ganska opraktiskt: "Under förutsättning att det inte finns ett tryckfel i tidningen och att distributören skött sitt jobb, kommer filmen vi tänkt se börja på den-och-den biografen då-och-då. Naturligtvis under förutsättning att jag inte läst fel. Sedan finns ju alltid force majeure..."

Kanske bör man betrakta språket med ett inneboende "kanske". Frasen  "jag kommer klockan 16", innebär att personen kommer att försöka komma dit till klockan 16, ifall det inte blir fel på tunnelbanan, man blir inte utsatt för en dvärgattack, Saturnus befinner sig i rätt fas med Mars... etc.

Problemet med att se språket så är att detta kan ursäkta nästan vad som helst. Mängden ursäkter för att - exempelvis - komma sent kan vara hur många som helst. I morse påstod en elev att han blivit sen för att han blivit förhörd av polisen... Hmmm? Den luttrade läraren i mig anade oråd, tills eleven producerade ett "kvitto" på förhöret.

"There is just Do or Do Not, no try", säger Yoda i någon av StarWars-filmerna, men en djup kille som jag kan ju inte ta råd från en Hollywoodfilm. Om ändå Kirkegaard sagt något sådant. Fast det kanske han har, men utdraget  på fler ord.

Läsaren har kanske nu förstått hur svårt det är för mig att uttala mig generellt. Uttalandet kan innehålla så många fel, av faktisk, semantisk, eller filosofisk natur.

Men kanske Yoda har rätt? Det är dags:

När man bott utomlands ett tag, blir till slut det exotiska vardag. Det känns naturligt att cykla på vänster sida av vägen. Det är klart att det är kondens på insidan av fönstren varje morgon. Att åka från ett ställe till ett annat i staden tar minst en timme. Människan är ett djur som kan anpassa sig.

(Eller är det så? Det här kanske bara är mina egna iakttagelser... Bäst att lägga in en brasklapp om...)

2 kommentarer:

  1. Om jag ska våga mig på att vara generell i stället så skulle jag påstå att
    a) inga studenter behärskar det där med att slänga in brasklappar från början. Det lär vi dem genom att ständigt ge dem F
    b) jag tror du kan ha rätt om det där med att bo utomlands.

    SvaraRadera
  2. Yoda har ingenting med Hollywood att göra, så med hans uttalanden kan du känna dig trygg.

    SvaraRadera