lördag 2 oktober 2010

regn

Det är lördagseftermiddag och utanför fönstret regnar det - igen.

I onsdags eftermiddag var jag tvungen att cykla ner till Clas Ohlson i Kingston (det är inte bara HM och Ikea) för att därefter raskt ta mig till Barnes för en konferens. Det här är en sträcka på ca 15 km. När jag kom fram var jag genomsur och hade därefter ett intressant sammanträde på min skola om att pengarna börjar ta slut. Från sammanträdet hade jag bråttom till kören så jag cyklade till Hammersmiths tunnelbanestation - då regnade det ännu mer.

Igår kom det besök till skolan från andra skolor. En mängd lärare, en mängd sammanträden och så åkte vi klassisk dubbeldäckare till city. Regn, ibland lite mindre, ibland i de vanliga mängderna.

De två första veckorna här hade jag hela tiden med mig mitt paraply. Det regnade inte hela tiden, men varje dag...

Det regnar alltså oerhört mycket.

Döm om min förvåning när Wikipedia skriver att det regnar 583 mm per år här - Stockholm får 539. En skillnad på 44 mm. Ok att det inte kommer samma mängder som i Bergen (2250 mm). Men åtminstone som i Cork (Irland, 1194 mm). Det kan inte vara möjligt.

Jag slet mitt hår och började fundera. Hur kan det vara så att London får ynka 583 mm när det alldeles tydligt måste vara mycket större regnmängder som faller här. Jag är ju ändå fysiklärare - det här kan inte stämma. Empirin går inte ihop med siffrorna. Det måste vara mer.

Då kom jag på det. Det här är ett solklart fall av en "cover-up". Man ljuger för folket. Det är en..."goverment conspiracy"!

När Saudi-Arabien genomförde sin första folkräkning fick kung Ibn Saud en chock. Hur kan det vara så att mitt stora land bara innehåller dessa få folkskaror. Detta måste vara fel. Raskt dubblade han siffrorna för landets folkmängd.

Här är det samma sak. Om människor här skulle veta sanningen om regnmängderna skulle staden raskt avfolkas. Man skulle slå sig för pannan och inte förstå hur man kunde bo på ett så regnigt ställe. Toskana och Andalusien skulle översvämmas av före detta londonbor på jakt efter sol, värme och torka. London som ett av världens finansiella centrum skulle gå under och en ny ekonomisk depression börja. Därför måste lögnen fortsätta - år efter år efter år...

---

Jag tittar ut genom fönstret. Det regnar fortfarande. Jag för pekaren till Wikipedia och letar åter upp London. Fortfarande 539... Det finns två alternativ. Antingen har jag rätt och alla människor är vilseledda. Eller så har jag haft otur och råkat hamna här under en extra regnig månad. En regnighet som jag känt desto tydligare då jag cyklar till jobbet här.

Jag tar mig en funderare. Vilket är troligast?

Därefter för jag med säker hand pekaren mot Wikipedias "redigera"-knapp. Folket måste få veta sanningen...

4 kommentarer:

  1. Tyvärr måste jag göra dig besviken (eller kanske glad vem vet) Det finns fysikaliska förklaringar. Stockholm är normalt en ganska torr plats eftersom vädret vanligen kommer från sydväst och Götlaborg får ta hand om nederbörden.
    Under sommaren däremot värms marken och vattnet upp och massor med fukt avdunstar och bildar häftiga sommarregn som ofta kan vara 50mm eller mer på en gång. Därför räcker det med några få sommarregn för att komma upp i en årsnederbörd på 5-600mm
    Simple as that!

    SvaraRadera
  2. Men tänk så bra form du blir i med den mängden km på cykeln! Investera i bra regnkläder och lämna paraplyt hemma så blir det roligare.
    /En ur-och-skur-cyklare med ett snyggt rött från Didrikssons

    SvaraRadera
  3. Tack för klargörandet, Gunnar. Här i London regnar det förstås fortfarande. Sänder en stilla tanke till invånarna i Cork och Bergen.

    Anna: Som britterna sa under kriget - keep calm, carry on. Du har rätt, men jag vill ju se lite "urban chic" ut... ( http://www.nytimes.com/2010/09/30/fashion/30BICYCLE.html?scp=1&sq=bicycles%20fashion&st=cse )

    SvaraRadera
  4. Somliga följer trender, andra skapar dem. Jag utgår från att du tillgör den senare kategorin. :)

    SvaraRadera