tisdag 17 augusti 2010

moment 22

Att hyra en lägenhet i England innebär en del nyheter.

De som följt denna lilla blogg har sett ord som "council-tax", en slags fastighetsskatt som alla, även hyresgäster, betalar, men som ibland ingår i hyran (varför ibland - hmmm...). Värme brukar ingå, men ingår inte i den lägenhet jag ska hyra. (varför - hmmm...) Lägg på elektricitet, gas, internet och tv. Vi moderna människor har däremot inte längre trådtelefon, sån't är ju bärbart numera, gubevars.

Jag kommer ihåg en lektion jag hade med några ungdomar. Jag berättade att man i min ungdom kunde, säg, de 20 vanligaste telefonnumrena till vänner i huvudet. Sedan ringdes det runt för att kolla var alla var... Ungdomarna stirrade frågande på mig och tyckte det var synd att jag var tvungen att leva under stenåldern. Men detta är ett sidspår.

För att hyra en lägenhet måste man gå med ett papper till sin bank. På pappret skriver de på att de kommer att betala min hyra ordentligt varje månad. Det behövs ett sådant papper för att få hyra en lägenhet.

Hur får man då ett brittskt bankkonto? Ett svenskt pass är ett ytterst suspekt dokument. Det visar bara att du är en utlänning och att du kanske finns. För att få ett brittiskt bankkonto måste man visa att man är rotad i England. Att man har någonstans att bo. För att visa det behövs det räkningar. Om man exempelvis tar med sig sin elräkning till banken visar det det att man finns stabilt på en adress. Man behöver alltså någonstans att bo för att få ett bankkonto.

hmmm...

(fortsättning följer - stay tuned)

3 kommentarer:

  1. Kanske inte någon tröst, men mina rumänska arbetskamrater har också otroligt svårt att få ett svenskt bankkonto.

    SvaraRadera
  2. Ja, min erfarenhet är att precis samma moment 22 finns i Sverige. Kommer också att tänka på en vän som flyttade hit från USA. Först hade han ett preliminärt personnummer, sedan ett mera "riktigt". När han ringde en bank för att öppna ett konto blev han givetvis tillfrågad om personnummer. "Vilket av dem vill du ha?" frågade han. Det blev inget konto i den banken.

    SvaraRadera
  3. Knasigt även i Sverige mao. Man kan fråga sig var problemet finns om man nu skulle råka ge ett konto till "fel" person

    SvaraRadera