tisdag 24 augusti 2010

i-landsstrapatser

Efter en natt på kombinationen heltäckningsmatta och luftmadrass vaknade jag upp och tittade ut över mitt lilla hem. Det är dags att gå till badrummet för allt det man behöver göra på morgonen. Ångest!

Anledningen till att min lilla men trevliga lägenhet är ganska billig, är att badrummet inte sitter ihop med resten av lägenheten. Man måste gå ut, igenom den kommunala hallen ca 5 meter och där finns den, ett ganska fint och nykaklat badrum.

Man måste alltså ta med sig nyckeln. Jag har kalsonger och en handuk runt min välformade kropp (siktar på Säl 2011) och går ut ur min lägenhet och hör hur min lägenhetsdörr slår igen bakom mig... Jag håller nycklarna i handen. Jag har kollat att jag håller nycklarna i handen minst 5 gånger. Ändå känns det - ja, "naket" passar i ordets alla tänkbara bemärkelser.

Iväg till mitt badrum, jag låser upp och när jag väl låst dörren bakom mig släpper jag ut en suck av lättnad. Nycklarna är fortfarande i min hand. Det här kommer att fungera.

Duschen är stor och fräsch. Det är första gången någon använder den. Jag vrider på kranen, justerar termostaten och väntar på varmvattnet. Och väntar. Och väntar lite till.

Oftast är det mitt fel när något sådant inträffar. Det finns en kran någonstans jag inte vridit om, en stor röd knapp, någonting självklart jag borde ha gjort innan jag ringer hantverkarna som suckar djupt innan de skriver ut räkningen.

Jag letar. Jag låter vattnet rinna i 5 minuter. Jag tittar utanför badrummet. Nada. Zip. Niente.

Tillbaks till resten av lägenheten. Jag provar vattnet i könsdelen. Hett!

?

Hur kan jag ha varmvatten i köket, men inte i badrummet. It doesn't make sense.

Jag tittar på klockan och inser att jag måste iväg till jobbet. Vill inte bli sen andra dagen.

Efter telefonsamtal för att få rätt telefonnummer. Efter telefonsamtal för att berätta om problemet. Efter telefonsamtal med hantverkare för att komma överens om tid, står vi slutligen där. Jag och mannen som jag är övertygad om bara kommer att vrida på en självklar kran och sucka och lämna mig med stukad självkänsla.

Han går runt, muttrar, testar och går också in i grannlägenheten - som inte är uthyrd än.

Till slut uppdagas lösningen. Rörmokaren har dragit rör från min varmvattenberedare (jag har en egen varmvattenberedare!) till grannlägenhetens badrum. Där finns det hett vatten, hos mig däremot...

Skulle man då kunna dra igång grannlägenhetens varmvatten så att mitt fungerade tills detta fixas ? Går inte då det inte finns någon gasmätare där - än.

Ack. Får smyga in på grannbadrummet och duscha imorgon (med mitt varmvatten). Livet är fullt av svårigheter...

2 kommentarer:

  1. Det är alltså sant!! Alla fördomar om engelska rörmokare... och att de har rören utanpå husen för att lättare kunna laga dem när de fryser ..
    (En rörmugge från Tullinge kopplade in mitt WC på varmvattenröret. Sen reste han bort med sitt -sedemera- kriminella barnbarn)

    SvaraRadera
  2. Av nyfikenhet; var ligger könsdelen av lägenheten..?

    SvaraRadera