fredag 20 augusti 2010

Hemlängtan? Vem? Jag?

Åh, titta på den där ön som ligger mitt i floden. Och skogen. Och den vackra naturen. Och...

Nej. Jag beskriver inte London. När man flyger in över London på väg till Heathrow kan man få se en övergiven kraftstation i brunt tegel och torrlagda bruna stränder på Themsen när det är ebb. London är befolkat överallt, dygnet runt. Musik, konst, allt händer hela tiden, men är det en vacker stad...? Not so much.

Kontrasten skulle inte kunna vara tydligare än igår kväll då livet och tiden fört mig till Sollefteå. Till slut vann cancern kampen mot livet hos min gudfar Helmut, som dock hann bli 90 år.

Dagens moderna kommunikationer medförde en start på morgonen på mitt vandrarhem i Docklands och slutade framför ett fönster hos en mäklare i Sollefteå.

Kontrasten kunde inte varit större.

Luften var klar och kall. Kanske inte riktigt höst än, men den är absolut på väg. Husen, byggda under pappers- och träboomen vid förra sekelskiftet klättrar upp längs älvstranden. Snickarglädje och smak med nationalromantiskt små fönsterrutor (ja, jag vet att de är jobbiga att tvätta, men det struntar jag i). Det är väldigt vackert. Det är också helt tomt. På min kvartslånga promenad träffar jag på kanske 4 personer och en Volvo.

Då jag letat efter bostad i London har jag bekantat mig med mäklarfönster i staden. Samma etablissement både hyr ut och säljer. Försäljningspriserna är - intressanta. Till min förvåning är priserna nästan exakt likadana i Sollefteå. Siffrorna för ett litet radhus påminner mycket om varandra. Men valutan är en annan...

Trots att jag älskar folklivet i London så slår mig skönheten hos Ådalen när det lilla flygplanet stiger upp från Kramfors flygfält och styr söderut. En liten del av mig tänker på min pyttelilla lägenhet med heltäckningsmatta (det verkar ordna sig. På ett magiskt sätt (läs depositionsavgift) försvann kravet på bankkonto). Ett av erbjudandena i mäklarfönstret i Sollefteå utlästes:

"Nisses torp är till salu. Fint skick nära åstranden. Bastu vid ån. 15 ha skog. 450 000"

Kronor, inte pund.

2 kommentarer:

  1. Beskrivningen i fönstret var egentligen längre. Tillsammans med bilderna så var ett SÅNT ställe!

    SvaraRadera