lördag 18 september 2010

att bada eller inte bada

Mitt badrum har inte fungerat. Eller låt mig vara en smula mer precis i min problembeskrivning. Allt har fungerat väldigt bra. Det är fräscht, stort, nykaklat - allt det ett brittiskt badrum inte är känt för att vara. Men det det har inte funnits något varmvatten.

Den trogne läsaren av denna blogg vet att det beror på att en anonym rörmokare kopplat mitt varmvatten till grannens badrum. Och för att nu inte vara helt oförstående måste jag berätta att mitt badrum inte ligger i min lägenhet utan ca 5 m bort i den kommunala korridoren. Det finns en fin silvrig trea på dörren (jag bor i "flat 3") och det är jag som har nyckeln. Ett privat badrum - en bit bort - utan varmvatten.

När jag flyttade in för tre veckor sedan påpekade jag detta för min förvaltare och sedan dess har jag varje morgon smugit in i grannens badrum för en dusch (där mitt varmvatten finns) och därefter smugit tillbaka till mitt. Varje eftermiddag när jag kommit hem har jag provat ifall det varit en rörmokare på plats, men... varje eftermiddag har jag blivit besviken.

Jag har skickat mail, som kommit i retur med meddelande om att just min förvaltare är på semester. Jag har ringt förvaltarens ersättare, men hamnat hos hennes ersättare. Alltså ersättarens ersättare. Under dessa samtal har mina motståndare ibland kommit med ett anspråkslöst förslag: Vi byter siffror på badrumsdörrarna - det vill säga: Jag måste byta badrum.

Det är inget fel med det andra badrummet. Porslinet är desamma. Dessutom finns mitt varma vatten där, men det är mindre och har inget fönster...

Vad göra? Hur mycket kraft lägga på detta projekt? Hur mycket ska jag kräva min rätt?

För ett badrum? Där det andra badrummet fungerar lika bra och kommer troligen inte bli lika kallt i vinter (vi pratar enkelglas, obefintliga lister och en enkel handdukshållare som ska värma alltihopa).

När jag skriver detta är kampen redan över och jag slickar mina sår på en pub över en "bitter". Jag förlorade. Trots välformulerade argument var Claire (förvaltaren) obeveklig. Inte en antydan till ekonomisk kompensation. Inga alternativ. Jag var tvungen att flytta. Min granne skulle flytta in idag.

Så i morse tog jag mitt pick och pack och flyttade badrum. Jag tog fram min lilla fickkniv och skruvade ut siffrorna och bytte (för det hade ingen gjort)

Dagen har gått. Ingen har flyttat in och fortfarande har jag inte fått nyckeln till mitt badrum, som står öppet till alla. Troligen kommer ingen att flytta in på ytterligare en vecka. Nyckeln får jag se mig efter på månen, men antagligen kommer en hantverkare skickas dit för att byta numren på badrumsdörrarna, så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar