söndag 22 januari 2012

sunday roast

I vanliga fall äter man senare än i Sverige i Britannien. Det är svårt att hitta en restaurang eller pub där köket öppnar före kl sex och om man tar sig in före klockan sju, är man oftast ensam. Åtta eller till och med nio, är en vanlig tid att äta kvällsvard, möjligen lite tidigare på lördagkvällar.

Undantaget är söndagarna. Då är det ”Sunday Roast” och det är fullt mest hela eftermiddagen. Hela familjer kommer och äter och pubar, men även restauranger har speciella menyer bara för söndagar.

Själva namnet, ”Sunday Roast” får mig att associera till stora helstekta rostbiffar, men det går att hitta ”Chicken Sunday Roast” od. Det är ofta lite billigare än den vanliga a la carten, men kvalitén påminner rätt mycket om de publuncher jag träffade på när jag tågluffade i landet 1988. Eller kanske inte, för då var maten nästan oätlig. Det är inte en ”Sunday Roast”, utan oftast är det någon slags husmanskost.

Idag har jag övergett min vanliga grannpub. Där var det fullt, vilket är konstigt, då personalen blivit otrevligare och otrevligare de senaste månaderna (fast det kanske bara är jag…) Istället blev det ”The Railway” alldeles vid Kew Gardens tunnelbanestation. Den gamla väntsalen är det snyggaste rummet i puben med gjutjärnspelare som håller upp det välvda tunntaket och jag tror det är nya ägare, för här har de istället plötsligt blivit mycket trevligare.

En ”Chicken Sunday Roast” kostar här GBP 7,35, det vill säga knappt 80 kronor och för det får man en halv kyckling, ugnsstekt potatis (som varit i ugnen lite för länge), morötter och broccoli (som kokat lite för länge), samt en slev brunsås. Kanske inte den största kulinariska upplevelsen, men gott och mättande. Dagen är mättad.

Det är med andra ord söndag igen. En dag som man i och för sig kan kontemplera livet på, men det går ju att samtidigt promenera lite, besöka ett kafé för att öva rader inför senaste pjäsen, olja kedjan på cykeln, titta på Tottenham- City (samtidigt med Sunday Roast), samt klia sig på magen och fundera på om det inte snart är dags för en eftermiddagslur…

Gäsp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar