onsdag 19 oktober 2011

förväntan

För att ta sig från Britannien, måste man på något sätt ta sig från ön till kontinenten. Den medelålders delen av mig minns tågluffarkort och fartyg på 80-talet. Den mer kontemporära delen av mig ser att fartygen blivit färre och ersatts med eurostar under kanalen, men framför allt, med billiga flyg över hela världen.

Runt London finns det 5 flygplatser, men en av dem, Heathrow, är huvudflygplats. Detta är den inte dimensionerad för. Det finns bara två landningsbanor och nattetid är det egentligen så att man inte får vare sig landa eller starta. 

Kew, där jag bor, ligger rakt under inflygningen för den norra banan. Ställer man sig på gatan i skymningen kan man se flygplanen som ett pärlband över södra London. Motljuset får dem att glittra. 

Klockan fem på morgonen glittrar emellertid inte motorerna, utan karakteriseras mer av deras rytande. Första natten jag sov i min lägenhet vaknade jag upp med ett ryck och trodde att planet skulle landa inne i lägenheten. Efter ett drygt år märker jag dem knappt och när bekanta frågar hur jag klarar av ljudet, himlar jag med ögonen och säger att det var väl inget - de som bor i Hounslow däremot... 

Det finns planer på en ny flygplats ute i Themsens utlopp. Här ska det byggas två konstgjorda öar med totalt fem landningsbanor och snabbtåg in till centrala London. 

Nu är detta bara en plan som få verkar tro på. Bara snabbtåget ner till kanaltunneln blev 15 år försenat, så denna flygplats kommer knappast att bli klar förrän 2050, om någonsin. 

Åter andra menar att det ska byggas en tredje landningsbana bredvid de första två istället. Så Heathrow lappas och lagas och för några år sedan byggde British Airways en ny terminal, terminal 5.

Man vill gärna flyga härifrån. De flesta europeiska flyg går från terminal 3. Där är det trångt och mörkt och långt att gå till gejterna. Terminal 5 däremot är ljus öppen och... Ok "massor av plats" är det kanske inte, men mer än i terminal 3. 

Men Vallas, varför denna nördiga utflykt i Londons infrastruktur?

Jag är på väg dit ut just nu. 

Men du är ju en världsvan typ, du åker ju till Heathrow hela tiden?

Visst är jag en världsvan typ med världen för mina fötter och favoritrestauranger på flygplatser runt klotet (ok, inte riktigt, men nästan). Denna gång ska jag emellertid till New York. 

Men du har ju varit där förut?

Ja, men denna gång ska jag dit för att sjunga med min kör. Två konserter i Avery Fischer Hall på Manhattan. Och det är lite speciellt, även för en världsvan typ som jag...

2 kommentarer:

  1. Härligt inlägg Martin! Lycka till i New York! Detta förgyllde min gråa torsdagskväll!

    SvaraRadera
  2. Jag stod ut att bo i Hounslow i ett år! :-)

    SvaraRadera