lördag 18 december 2010

snö

"Holiday" heter en rom-com som kom för några år sedan, som nog inte blev en lika stor succé som producenterna ville. I filmen byter Kate Winslet och Cameron Diaz jular med varandra. Kate åker från en liten "cottage" i England till Camerons villa i Los Angeles och tvärtom. Naturligtvis blir det både kulturkrockar och kärlek i den nya miljön.

Varför filmen inte slog kan man fundera på. Kanske beror det på att Kate Winslet skulle föreställa den fula ankungen av de två och man kan tänka ut mängder av adjektiv på fröken Winslet, men ful...?

Det kan också bero på att filmens manusförfattare tagit sig väl stora friheter med klimatet. Det är möjligt att det är varmt i Los Angeles på julafton, men England är inte inbäddat i de snödrivor som finns i filmen. En engelsk jul är mörk, regnig och...mörk. Så är det alltid.

Det vill säga så har det alltid varit - tills i år.

Precis som i Sverige har november och december varit kalla, men tills igår låg ingen snö kvar på marken. Det kom inga stora mängder igår, men trots detta gick ryktena bland min skolas elever - vem skulle klara av att ta sig hem till jul? Var Gatwick stängt? Kom några SAS-plan?

Då var det fortfarande fråga om små mängder. När jag drog upp rullgardinen i morse snöade det ymnigt och på marken finns i skrivande stund ca 1 dm snö alltmedan det bara faller mer. Några plogbilar finns inte, men några lastbilar försöker sprida salt, medan bilarna halkar omkring på sommardäck.

Flygplatserna är stängda, i alla fall flyger inte British Airways. Ryktet säger att det finns en snöplog på alla Londons flygplatser. Vad man nu ska använda EN snöplog till.

Utanför mitt fönster, på Sandycombe Road, bäddas Kew in i ett vackert vitt vadd och på samma sätt som när jag var liten, letar sig ett leende in i mina mungipor. Plötsligt ser det lika juligt ut som i "Holiday". Det kanske är så att jag inte lyckas ta mig till Stockholm (mitt flyg ska åka på tisdag), men just idag gör inte det någonting. Man kan koka sig en kanna te, läsa en bok och lyssna på CD-revyn över P2:s internettjänst.

Och njuta av skådespelet utanför.

5 kommentarer:

  1. Hej Martin, jättekul att läsa din blogg. God Jul! :-) Sanna

    SvaraRadera
  2. När jag skulle flyga till Dublins flygplats för några år sedan blev vi cirklande i luften i 45 minuter och ryktet fick att vi skulle få flyga till annan stad. Orsak: snökaos. I alla fall var det vad som sades i planet. När vi väl landade var det en halv millimeter pudersnö över allt, inget som föll. Vi svenskar i planet (som kom från London) höll på att skratta ihjäl oss.

    SvaraRadera
  3. lovely, påminner om mig om en snöspaning från den kewtid som flytt: http://lasdagboken.blogdns.com/2009/index.php?entry=entry090202-163928

    SvaraRadera
  4. Just det. Jag har ju aldrig fått reda på hur du och Kajsa känner varandra, Martin!

    SvaraRadera
  5. Jag och Kajsa...: The summer of '03...;)

    (vi var med i samma teaterprod)

    SvaraRadera