torsdag 16 december 2010

minimalist

Jag har en hyfsat stor garderob. Det finns några kavajer, byxor, mängder med långärmade t-skjortor, en hög med kortärmade dito och skor så att jag inte kan ha alla framme.

Hela denna garderob ligger emellertid nedpackad i några stora lådor i ett skjul i sydvästra Stockholm. Till London följde bara det med som fick plats i en stor röd resväska, samt en liten ryggsäck. Är det ett tecken på ålder, att det kändes skönt att leva utan en massa prylar? Att vara bara med det man behöver - att ”resa med lätt ryggsäck”?

Det ÄR skönt att inte ha så många saker. Det är också ganska opraktiskt. Jag skulle sätta upp en ögla högt upp på väggen, men hade jag en skruvmejsel? Hade jag ens en stol att ställa mig på? Det ÄR skönt utan, men man kanske skulle ha lite mer prylar?

Min minimala lägenhet har en lång köksvägg med fem stycken överskåp, men de tallrikar och glas jag har får rum i ett. Vad göra med de andra? Det är praktiskt med extra madrasser för extra gäster, men det får inte plats någon bäddsoffa. Lösningen heter ”compact living”:

Överskåpen innehåller från vänster: 1) Diverse verktyg, plastpåsar, samt tvättmedel. 2) Böcker (märkligt, jag inte hålla fingrarna i styr när jag kommer in i en boklåda). 3) Tallrikar, glas, muggar (ja, även kökssakerna får plats). 4) Saker i A4-storlek, dvs noter och räkningspärmen, samt 5) Kalsonger, strumpor etc (en smula oortodoxt kanske - att ha dessa i köket, men, men…)

Mitt emot köket finns burspråket. Här ligger två madrasser på golvet och några kuddar bildar ”soffrygg” mot burspråksväggen. Jag tänkte mig någon slags homage till studentboende i Berkley på 70-talet, men jag har svårt att formulera vad det egentligen skulle betyda - mer än att det finns affischer på väggarna och att man sitter på golvet.

Men det är också brist på kläder, så varje söndag går tvättmaskinen. Allt torkar sedan på den lilla torkställningen, vilket förstås orsakar fönstren att imma igen. Problem uppstår emellertid mest när det hänt något på helgen så att det inte har tvättats. Plötsligt tar alla rena kläder slut.

Därför sitter jag en enkel torsdag, bloggar lite och väntar på att tvättmaskinen ska bli klar, samt hoppas att åtminstone ett par kalsonger ska torka till i morgon - det vore praktiskt…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar