söndag 17 juli 2011

konstnärshaket

Trägolv kan vara ok, men då ska de vara målade - och slitna. Annars bör det vara betong. På väggarna är det nog fortfarande framhackad betong som gäller, men framförallt måste det finnas affischer för diverse kulturevenemang. Dessa skall helst vara obskyra och okända, som ”Teeth live” eller ”Geril Jakino - exhibition".  Det är bra om stället har sin egen verksamhet - teater, band som spelar, konstutställningar.

Det måste finnas en bar. Här behöver det inte vara betong, men varför inte kakel - i olika färger - utan mönster eller ordning. Själva huset får gärna vara lite industribetonad och inte för bra skyltad. Man ska känna till stället.

Det får absolut inte tillhöra någon kedja. Det kan få finnas en neonskylt, men då ska den vara placerad ironiskt och det kan kanske stå ”Colgate” på den, men man bör vara försiktig med  neon. Bättre att satsa på ett par affischer till. Musiken är också viktig. Den måste vara alternativ på nåt sätt, men på senare tid kan man träffa på en hel del kitsch - tänk tysk 60-talsschlager.

Dessa konstnärshak går att hitta i många städer, men städer med många studenter, helst konstnärsstudenter brukar vara ett ”safe bet”. En gång lyckades jag hitta ett sådant hak i Sveg, men nästa gång jag skulle dit var det borta (eller så var jag borta, även det händer)

I östra Polen finns en stad som heter Bialystok. Tro det eller ej, men i Bialystok kan man hitta ett konstnärshak på Henryka Sienkiewiczagatan (tror jag gatan heter). Här fanns stolar av olika sort och retroaffsicher från 60-talet. Annars är haket mest känt för att jag hade en telefonintervju där för att jobb. (ok - det är kanske mest känt för det i Vallas-världen).

I Paris har konstnärskvarteren flyttat till Canal du St. Martin. Här kan man hitta Point EPhémère i ett gammalt tullhus, komplett med betonggolv och svårmodiga fransmän i halvlång skäggstubb och bomullshalsduk. Stället har konserter på kvällarna och luktar gammal öl, men det är ju Paris, så maten är gudomlig.

I Tallinn har ett klassiskt hak varit von Krahl. Här finns det en teater en trappa upp. Där har man kunnat uppleva Stravinskijs En soldats hemkomst som filmad marionetteater (alltså: En kammarorkester spelade live, samtidigt som handlingen spelades upp i ett uppbyggt landskap med hjälp av dockor som samtidigt spelades in och visades på bildskärm ovanför orkestern. Samtidigt. Eller pjäsen Kummitus masinas (estniska för ”Ghost in the Machine”) där teaterhögskolans avgångsklass spelade upp sina egna neuroser. Pretentiöst? Yup. Obegripligt roligt? Det också.

Nu finns ett nytt ställe i Tallinn. Det heter F-hoone (namn som taget från en gammal ritning? Check! (”hoone” betyder ”byggnad”)). I en industribyggnad mellan några industrispår bredvid den stora rangerbangården? Check! Kakel, affischer, svårt att hitta? Check, check, check!

F-hoone är perfekt om det inte vore för en sak. Det finns för mycket turister här. Stället borde vara fyllt av misslyckade bohemtyper. Istället ser jag en bunt normala…

Den uppmärksamme läsaren har säkert lagt märke till två saker. För det första - trots att varje konstnärshak är unikt, så är de liksom unika på samma sätt… Jag tvivlar på att F-hoone ens känner till Point Ephémère. Ändå är de likadana. Man behöver bara ta ett steg in på ett konstnärshak, så märker man vad det är för ställe. De är alla unika, men ändå ack så lika varandra. Kanske inte lika lika som McDonald’s, men ändå.

Det andra är min egen närvaro. På samma sätt som Södermalm förstördes av ett gäng högskoleutbildade typer med hög lön, hade jag själv till och med två examina när jag bodde där. Här, när jag sitter och skriver detta på F-hoone, klarar jag mig möjligen med min posha laptop i aluminuim och äppelmärke, men jag har inte långt svallande hår och jag skriver inte på en halvfärdig opera för trombon och motorcykel.

Trots det. Varje gång jag kommer till en ny stad och man hör musik komma ut från en obskyr lokal… Är det inte så att det är ett fik/bar/restaurang här? Feels like home.


---

http://www.pointephemere.org/
http://www.anothertravelguide.com/eng/europe/estonia/tallinn/destinations/restaurants/f-hoone
http://www.vonkrahl.ee/
Caféet i Bialystok har jag förlagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar