lördag 30 april 2011

en tråkig man


Min irrfärd genom livet har fört mig till Amsterdam. Jag borde ha anat oråd redan när jag åkte in i staden . Det var massor med människor på gatorna och hälften av dem bar orangefärgade t-tröjor. Detta borde tänt några varningssignaler. Det var hopplöst att hitta hotell. Vid hotell nummer åtta började jag misströsta och till slut tog jag vad som helst - dyblöt innanför mitt mc-skinnställ i skinn. "Vad som helst" var väldigt dyrt, men jag tröstade mig med att i priset ingick garageplats för min Kawasaki - i efterhand en klok investering. Den tredje varningssignalen kom igår kväll. Jag vandrade runt, kvällen var mild. Jag klev runt ett kanalhörn och inne på en gata var "värsta partyt". Från en scen spelades elektro-acid, eller bass-compostite, eller någon annan form av dans-dunka-dunka som är svårskild från den nästa.

Jag gungade med lite i musiken, gungade långsamt tillbaka till hotellet och tänkte: Är detta verkligen en vanlig fredagkväll i Amsterdam?

Som vanligt hade jag ingen koll. När jag planerat denna resa, hade jag helt glömt bort att det skulle vara ett stort bröllop hemma i London. På samma sätt hade jag ingen aning om vad som väntade mig i Amsterdam.

Den nederländska drottningen, Beatrix blev regent när hennes mor Juliana abdikerade 30 april 1980. Sedan dess är denna dag helgdag i kungadömet. Detta sammanfaller ju faktiskt med den svenska kungens födelsedag och man skulle ju kunna tänka sig ett firande i samma skala. Dessutom är det ju Valborg. Kanske lite flaggviftande, kanske ungdomsfestande, kanske till och med någon liten manskör stående vid en brasa någonstans...?

Mnja... Ta det som en utgångspunkt. Tänk därefter att alla åldrar verkar inblandade i firandet. Lägg på att all trafik är avstängd i innerstaden. Föreställ dig en gigantisk gratiskonsert i stadens stora park som började klockan 12, men som enligt skyltarna ska fortsätta till 05 i morgon. Och då har jag inte börjat berätta om alla mindre scener. Att alla bär orange (drottningen är av huset Oranien-Nassau). Och alkoholen. Detta är dessutom Amsterdam - på en skylt stod det "Redbull: 2,50; Cannabis: 3,50"

På kanalerna åker svårt överlastade båtar med små fester - gatorna är fulla med folk. Allt började klockan 10 på morgonen. I skrivande stund är klockan 14.30 och hittills har festandet bara ökat. I sammanfattning skulle man kunna påstå att de verkar tycka om sin drottning...

Själv då?

Jag är rädd att jag inte är någon stor fan av folkfester. När vattenfestivalen drabbade Stockholm på sin tid, gick jag långa omvägar för att slippa folkkaoset. Jag hade ju tänkt se Amsterdam och nu fick jag se det här. Jag smet in på Rijksmuseum för att njuta av Rembrandt och Vermeer, men hur länge kan man sitta inne på ett museum? Alla vanliga butiker är stängda - pöbeln har tagit över staden. Jag är mao en tråkig man.

Tills jag vandrar runt staden med min kamera. Vid en scen dansar en kvinna och ler in i kameran...

Hmmm... Kanske det finns fördelar med folkfester också...

fotnot: Kvinnan på fotot hade den absolut vackraste kreationen av alla. Musikstilarna är påhittade - tror jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar