måndag 31 januari 2011

att städa... eller...

Jag har ett svårt beslut framför mig. Just nu sitter jag mätt och belåten på "the Lass", ett syndens näste ca 20 meter från min arbetsplats. Här har jag ätit middag samtidigt som jag jämfört dagens kursplaner med morgondagens ämnesplaner. Det sker nämligen stora saker i gymnasiet. Förut styrde Skolverket det man gjorde genom "kursplaner", från och med i höst kommer det att heta "ämnesplaner". Förut hette det "Matematik A", snart kommer elever att läsa en kurs i "Matemitik 1" istället. Viktiga saker med andra ord.

För att lätta upp denna jämförelse - varför inte göra det framför en öppen spis på "the Lass"? Och om man nu redan är här - varför inte äta middag här också? Och om man nu redan äter middag här - kanske en pint...

Så där är man igen. Fast i det alkoholsamhälle som går under namnet Britannien. Förut hade åtminstone pubarna så dålig mat, att man inte ville äta här, men numera har Gordon Oliver et consortes förändrat även detta och den cottege pie jag fick var mycket god och serverade med delikata grönsaker... Delikata grönsaker... På en pub... Undrens tid är inte förbi.

Hemma finns emellertid en mycket ostädad lägenhet. Man borde också tvätta. I helgen var det nämligen konsert med kören och LSO. Det innebar att jag var tvungen att ta mig upp halv åtta på både lör- och söndagsmorgonen. Repetitionerna började klockan 10 och under helgerna är ofta stora delar av tunnelbaanenätet "nere" på grund av "planned engineering works". Min lilla del av "District Line" behöver tydligen väldigt mycket "engineering work", så resan till Barbican tog tid.

Blev det städat? Not so much. Alltså borde jag hem nu...

Å andra sidan skulle man ju kunna stanna kvar här och beställa en pint till...

Medan jag väntar på att jag ska besluta mig, kan jag rapportera ännu ett bidrag till mina observationer över alkoholanvändandet på dessa öar. Igår var det konsert. Mitt i konserten var det paus på 20 minuter. Finns det ett café för artisterna, det vill säga vi? Ja. Har detta café fullständiga rättigheter? Yup. Används detta av korister? Jajemen...

På väg hem från konserten fick jag bilskjuts av Paul som bor i närheten av mig. Han berättade att det fanns ett skäl till att kören ofta låter sämre på konsert än på generalrepetitionerna. Genrepen är mellan 10 och 13 på söndagsmorgonen. Samling för konsert är kl 18. Bor man i Reading hinner man bara hem och vända. Vad ska man då göra hela denna långa eftermiddag...?

Fast det verkar som om ett beslut har närmat sig. I detta fall i form av en glas med gyllenbrun dryck som en vacker kvinna burit fram till mitt bord. Vad var det far alltid brukade säga: Skjut inte upp till i morgon, det du kan skjuta upp till i övermorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar